Opinie: De Postwet is een rem op efficiënt transport – tijd voor realiteitszin
Mandy De Munter
8/7/20252 min read


Als manager bij Transmaes. Een transportbedrijf dat zich toelegt op dedicated transport van punt A naar punt B zonder tussenstops, voel ik me genoodzaakt om mijn stem te laten horen over de Belgische Postwet. Wat begon als een nobel streven om de arbeidsomstandigheden van pakketbezorgers te verbeteren, is uitgegroeid tot een log administratief monster dat ook bedrijven treft die niets met pakjesdistributie te maken hebben.
Een wet met te brede tanden
De Postwet, die sinds 2024 gefaseerd in werking is getreden, verplicht aanbieders van postdiensten tot onder meer:
registratie bij het BIPT,
aanstelling van een coördinator,
opmaak van een waakzaamheidsplan,
tijdsregistratie van leveringen,
en het rapporteren van vergoedingen aan onderaannemers
Hoewel de wet zich volgens de toelichting zou beperken tot “last mile”-distributie, is deze term juridisch niet gedefinieerd. Daardoor vallen ook bedrijven zoals het onze – die geen pakjes bezorgen maar goederen vervoeren in opdracht van één klant zonder tussenstops – onder deze regelgeving
Administratieve overlast zonder meerwaarde
Voor een sector die al kampt met personeelstekorten, stijgende kosten en toenemende milieuregels, is deze wet een extra klap. De verplichtingen zijn niet alleen tijdrovend en kostelijk, ze zijn ook irrelevant voor onze bedrijfsvoering. Wij leveren geen pakjes aan particulieren, wij doen georganiseerd transport op maat, vaak met vaste routes en klanten.
De tijdregistratieplicht is een goed voorbeeld van hoe ver de wet haar doel voorbijschiet. Waarom zouden wij, met één chauffeur op een vaste route, moeten registreren hoeveel tijd hij onderweg is met een lading die niets met e-commerce te maken heeft?
Concurrentievervalsing en ongelijkheid
Bovendien creëert de wet oneerlijke concurrentie. Grote spelers zoals bpost genieten nog steeds van voordelen als universele dienstverlener, terwijl kleinere transporteurs gebukt gaan onder extra verplichtingen
De federatie UPTR heeft dit terecht aangeklaagd bij het Grondwettelijk Hof, dat het beroep weliswaar verwierp, maar wel een voorbehoud formuleerde over de interpretatie van de toezichtsplicht
Tijd voor herziening
De nieuwe federale regering heeft aangekondigd dat ze de Postwet zal evalueren en vereenvoudigen. Dat is een stap in de goede richting. Maar woorden zijn niet genoeg. Wat nodig is, is een heldere afbakening van het toepassingsgebied: bedrijven die geen pakjes bezorgen aan consumenten moeten vrijgesteld worden van deze wet.
Slotbeschouwing
De Belgische transportsector is een essentiële schakel in onze economie. We vragen geen voorkeursbehandeling, enkel wetgeving die rekening houdt met de realiteit op het terrein. De Postwet, in haar huidige vorm, is dat niet. Het is tijd voor een doelgerichte, proportionele en werkbare regelgeving.
TransMaes BV
BTW nr.: BE 0538.889.141
☏ (+32)(0) 15/20.64.71
Leuvensesteenweg 54 bus A
3191 Hever
© 2025. All rights reserved.
CEO
Michael Maes
☏ (+32)(0) 479/57.14.49
CFO
Mickey De Munter
☏ (+32)(0) 496/74.14.56
Manager Baan
Mandy De Munter
☏ (+32)(0) 499/38.32.45
Manager Cargo
Kevin Ophalvens
☏ (+32)(0) 498/83.91.96
